Doorgaan naar hoofdcontent

wat eten de Fresita's? - weekmenu week 37

Voor we eraan beginnen: heeft u al gestemd voor de publieksprijzen van de Mom Blog Awards? Zou fijn zijn als je dat deed. En dan vooral als je "Mademoiselle Fresita" zou invullen. Als het goed is, zou je mij moeten kunnen nomineren via deze link. (Laat zeker iets weten als die link niet werkt, want ik vind het eerlijk gezegd allemaal niet zo overdreven duidelijk). Duizendmaal dank!

maandag: kinderen bij oma / vastendag
De kinderen krijgen eten bij oma, Johan mag op kosten van het werk ergens de voeten onder tafel schuiven en ik overleef de hele dag op een potje platte kaas (van De Ploeg, via Boeren&Buren) met wat fruit, müsli en noten. Tot nu toe mijn gemakkelijkste vastendag eigenlijk. Dit bevalt me meer dan een hele dag kinkloppen met een paar stukjes fruit om dan 's avonds warm te eten. (Wie niet weet waarover ik het heb: ik volg het 5:2-dieet)

dinsdag: lasagne met gegrilde groenten
Op dinsdag komt Sophie ons huis poetsen. Ik ben daar niet zo graag bij. In plaats van een hele voormiddag koffie te gaan drinken, besluit een vriendin dat we beter samen zouden koken in haar huis. Gezellig, samen, én het avondeten is ineens ook klaar. We gaan voor de lasagne met gegrilde groenten van Jeroen Meus. We voeden daarmee drie gezinnen (want toen we onze plannen 's ochtends aan de schoolpoort uit de doeken deden, kregen we prompt een bestelling) en kunnen elk nog een flinke portie in de diepvries schuiven. Voor herhaling vatbaar, zo'n gezamenlijke kooksessie.


woensdag: pannenkoeken  / stoofvlees, spinazie, witloof
Bij het plaats maken in de diepvries voor de lasagne van dinsdag, werd duidelijk dat er daarin een paar dingen zaten die wel eens plaats mogen ruimen. Een bak stoofvlees bijvoorbeeld. Ik maakte er een slaatje van witloof en spinazie bij en frietjes van zoete aardappelen uit de oven bij (ik gebruikte niet dit recept, met lekkere maar wel slappe frietjes tot gevolg) en nodigde enkele eenzamen uit. Voor de vegetariër in het gezelschap was er een restje lasagne.

donderdag: restjes
Er is nog wat stoofvlees over, en nog steeds lasagne.

vrijdag: zalm met broccolistoemp
Meneer Fresita shopt zijn gebruikelijke kinder-comfortfood bij elkaar. Gemakkelijk en altijd tevreden gezichten. Ik werk een late shift en eet op een vastendag naast mijn potje yoghurt met fruit en granola ook nog handenvol chips, een paar wafeltjes en snoep. We kunnen dit beschouwen als een niet erg geslaagde vastendag. Ik had zelfs maagpijn 's avonds van het schransen.

zaterdag: croque monsieurs / koolsla / soep uit een pak
Het brood is oudbakken en er ligt kaas en hesp in de frigo die op moet. Soms is het niet moeilijker dan dat. Ik kocht op de buurderij voorgesneden rode en witte kool, snijd er nog wat witloof bij en daar zijn de groenten. En we eten soep uit een pak. De enige die we echt lekker vinden: tomaat mozzarella met balsamico, maar ontdekken dat we die eigenlijk dan toch niet meer zo lekker vinden als vroeger. Recept veranderd of onze smaak veranderd?

zondag: Turks brood met rodebietenhummus / tomatensalsa / komkommer-courgettesoep / paprikasoep


gegrilde-paprika-soep-in-wording

We gaan op ziekenbezoek bij mijn baas, en doen van kraamkost maar dan voor iemand die geen nieuwe baby heeft maar een nieuwe heup. En we eten zelf vrolijk mee. Het prachtige kleurenpalet is het gevolg van een hele zaterdag zalig kokerellen.




De verrassend zonnige nazomerzondag brachten we door in goed gezelschap in een tuintje, met Turks brood, soepjes, hummus en tomatensalsa. Het was een geslaagde dag.

(Het recept voor de rodebietenhummus komt uit het boekje "Vegagerechten - van bijgerecht tot hoofdgerecht" van Veltman uitgevers. Bedenking: van 500g rode biet en 400g kikkererwten kan je héél veel hummus maken).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie