Doorgaan naar hoofdcontent

Relax! Het leven is al zo kort!

Het zou zo een titel van een blogpost van mij kunnen zijn. Hé, dat is het ook! Nu je het zegt. Maar het is ook de titel van een zeer vermakelijk boek dat ik onlangs uit het rek "nieuwigheden" meegriste in de bib.

De grote bib is natuurlijk één van de dingen van Brussel die ik hartstochtelijk mis. Maar hé, voor ik alles uitgelezen heb dat ze hier hebben zal ik niet klagen (behalve over de openingsuren, daarover klaag ik vol overtuiging).

Maar dus: wij zijn nog steeds trouwe bibbezoekers. Jackie rent dan naar de kleuterafdeling, graait een aantal van de boeken mee die uitgestald staan volgens het thema van het moment en die moeten dan mee. Na drie weken is ze altijd erg vastberaden over welke boeken er verlengd moeten worden. Vijf boeken kiezen duurt bij Jackie ongeveer 30 seconden. En daarna wil ze zo snel mogelijk naar huis. En een Jackie die haar zin niet krijgt, dat is iets dat ze in de bib niet zo graag zien. Of niet graag horen eigenlijk. Dus op 't gemakje zelf eens wat snuisteren zit er niet in als ik mijn dochter bij me heb. Vandaar dat ik niet veel verder kom dan het rek met nieuwe aanwinsten. En daar deed ik deze fijne ontdekking:


Loretta LaRoche schrijft met een gezonde portie humor over hoe je met stress kan omgaan. Stress op het werk, maar eigenlijk veeleer in het leven algemeen. Kernboodschap: het hoeft allemaal zo serieus niet.


Haar humor is soms flauw of misschien laat de vertaling hier en daar een beetje te wensen over, maar de boodschap komt wel over. Er mag al eens gelachen worden. Neem jezelf niet al te ernstig. Daar houd ik wel van.

Het boek leest als een trein, met een hoop fijne lijstjes (I love lijstjes!) en ideetjes.






Het laatste hoofdstukje van het boek heet "Loretta's blije dagboek". Daarin geeft ze de tip een dagboekje bij te houden. Niet zomaar een dagboek, maar eentje waarin je regelmatig één van onderstaande dingen noteert:

1) schrijf voor je gaat slapen drie aardige dingen op die anderen vandaag voor je deden. Schrijf nu drie dingen op die jij voor een ander deed.

2) denk aan een persoon (of meerdere) die werkelijk iets betekenen in je leven.

3) bedenk een manier waarop je morgen iemand die je liefhebt kunt verrassen of blij maken.

4) schrijf (ten minste) vier dingen op die je goed doet.

5) schrijf tien dingen op die je leuk vindt aan jezelf.

6) denk aan een keer dat je zoveel liefde voelde dat je bijna barstte. Schrijf het op.

7) denk aan je favoriete lichamelijke activiteit als kind (fietsen, zwemmen, touwtjespringen...). Maak plannen het weer te gaan doen.

8) schrijf drie dingen op die je kinderen de laatste tijd goed hebben gedaan. Geef ze hierover een complimentje, bij voorkeur waar anderen bij zijn.

9) denk aan vijf kwaliteiten die je geweldig vindt aan je partner. Schrijf ze op en vertel ze aan hem of haar.

10) denk aan drie musici/schrijvers/artiesten die je inspireerden of van wiens werk je genoten hebt. Beloof jezelf ze gauw weer te beluisteren/lezen/zien.

11) denk aan die keer dat je je gesteund en gekoesterd voelde toen je het nodig had. beschrijf hoe je je voelde.

12) denk aan die keer dat je innerlijke rust en kalmte voelde. Als je dat gevoel weer boven kunt halen, schrijf het op.

13) welke obstakels heb je de laatste tijd overwonnen? Bedank jezelf en degene die je geholpen heeft.

14) denk aan iemand die je zou kunnen vergeven en hoe dit je leven zou kunnen veranderen.

15) welk eten vind je lekker? Wat voel je als je daaraan denkt?

16) met wie kun je het beste lachen? Denk aan die keer dat je zo hard moest lachen dat je bijna omviel.

17) denk aan een prachtige plek waar je geweest bent en hoe je je toen voelde.

18) welke muziek of welk liedje laat je hart zingen?

19) wat doe je het liefst? Hoe voel je je dan?

20) wat geeft jou het meeste plezier en waarom?

21) waar wordt je het meest door aangetrokken in de natuur (bergen, bossen, meren, zee, dieren...)?

22) als je morgen de aarde moet verlaten, hoe zou je dan willen herinnerd worden?

23) kan je een eigenschap bedenken waar je graag aan zou willen werken en waardoor je meer plezier zou beleven? (bijvoorbeeld geduld, medeleven, vriendelijkheid, empathie, moed...)

24) is er iemand die jouw begrip en liefde zou kunnen gebruiken en die dat dan misschien vandaag nodig heeft?

25) schrijf elke dag iets op waar je dankbaar voor bent.


Is ook een mooi lijstje om als gespreksstarter te fungeren. Het lief en ik houden daar wel van, op die momenten dat wij beiden wakker zijn en de kinderen niet.



Reacties

  1. Lijkt mij een ideaal lijstje voor mijn 'one line a day' dagboek! Merci :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie