Doorgaan naar hoofdcontent

Dagen zonder stoofvlees

Dagen zonder Vlees, dat vind ik nu eens één van de sympathiekste en meest zinvolle initiatieven van de afgelopen paar jaar. Fijn ook dat het steeds populairder wordt. En toch doen wij hier ten huize Fresita niet mee. Omdat wij altijd nogal bewust omgaan met ons vleesverbruik misschien, en ik heb ook het flauwe excuus van de zwangerschap: ik moet als zwangere al zo veel laten. (Hoewel dat niet echt opgaat: wie een beetje zijn best doet kan best wel tegelijk zwanger én vegetarisch zijn).

Wat is er nog meer sympathiek: Jeroen Meus. En zijn timing kon natuurlijk een pak beter, maar middenin die vasten-nieuwe-stijl roepen de programmamakers van Dagelijkse Kost vandaag, 1 maart, uit tot 'nationale stoofvlees-met-friet-dag', of stoofvleesdag ofzo. Een spijtige samenloop van aangename omstandigheden, die verder niet zoveel met elkaar te maken hebben volgens mij. En dat denkt trouwens ook Tobias Leenaert van vzw EVA, de grondleggers van Dagen Zonder Vlees.

Los van bovenstaande toevalligheden stond er hier gisteren zowaar stoofvlees op het menu. Niet er ere van de heilige Meus of uit antipathie voor de (occasionele) vegetariërs, maar  omdat meneer daar goesting in had. In stoofvlees met biologisch rundvlees, dus niet met een vleesvervanger. Hoewel dat ongetwijfeld ook lekker kan zijn. Voor dat laatste vind je hier een recept. Of hier! (Wie in de buurt van Gent woont en op zoek is naar goede seitan, kan ik van harte de Goede Zaak aanraden.)

Wat hier regelmatig op onze flexitarische tafel komt, is een vegetarisch stoofpotje met ondermeer kikkererwten en spinazie. Zo snel klaar dat je het nauwelijks een stoofpotje kan noemen. Ook een alternatief voor stoofvlees, maar dan iets heel anders. Ik vond het recept ooit in Knack Weekend. Lichtjes aangepast aan de noden van het huis.

Het recept:

Vegetarisch stoofpotje


hoe lang duurt dat? 

15 minuten

wat heb je nodig voor 4?

- 1 rode ui
- 2 teentjes knoflook
- 800 g kikkererwten uit blik of uit een bokaal
- 250 g kerstomaatjes
- 150 g kleine bladspinazie
- 2 theelepels versgeraspte gember
- 1 theelepel komijn, een halve theelepel kurkuma, versgemalen peper
- een beetje citroensap
- eventueel een groen pepertje

hoe maak je dat?

- stoof ui, knoflook, gember. Zo'n vijf minuten, tot de ui zacht is. (Wie het pittiger wil kan er hier ook een fijngesneden groen pepertje bijdoen).  
- voeg kikkererwten, gemalen kruiden en versgemalen peper toe. 
- blus met 80 ml water en roer tot het water is opgenomen.
- snij kerstomaatjes doormidden, doe ze in de stoofpot en kook nog 3 minuten.
- haal van het vuur en roer er de bladspinazie door zodat hij slinkt.
- breng op smaak met citroensap, peper en zout. 



Laat het smaken vandaag, of het nu stoofvlees met frietjes, stoofseitan, dit stoofpotje of nog iets volledig anders is. Wat komt er bij u op tafel vandaag?

Reacties

  1. Voor ons vandaag ook vlees op het menu, wegens omstandigheden. Maar geen stoofvlees. We hebben gisteren reeds een vegetatische dag gedaan. En straks komt onze Saber terug van een vegetarisch KSJ-weekend. Die zal nu wel naar een stukje vlees snakken. Dan wint het moederhart het van de principes...
    Bedankt trouwens voor het seitan-adres. Ik kende dat nog niet.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zeker eens langsgaan, en Sylvie héél veel groeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie