Doorgaan naar hoofdcontent

Een lijstje op vrijdag: tien leuke plekjes in Diest

In Brussel is er natuurlijk van zowat alles heel veel. Veel van onze vrije tijd brengen wij echter door in een andere, tientallen keren kleinere stad door. In Diest werden zowel meneer als ik enkele decennia geleden geboren, we brachten de eerste twintig jaar van ons leven - zonder van elkaars bestaan te weten - door in de omgeving en liepen er school. Misschien gaan we er ooit wel eens terug wonen. Want in Diest en omstreken wonen veel van onze vrienden en familie. En hoewel we het
geweldig naar onze zin hebben in de enige echte grootstad van ons land, lonkt dat kleine Demerstadje
ook nog steeds. Moeilijk te geloven? Check volgende tien tips dan maar eens, als je in de buurt bent.

1) Biscuiterie Stuckens
Koekjeshemel, pateekeshemel, warme chocolademelkhemel en sinds kort blijkbaar ook ijsjeshemel.
Met een pop-up-terras. Dat moeten we dringend eens gaan testen. Als Serge het gemaakt heeft, dan kan het niet anders dan overheerlijk zijn.

2) park Cerckel
Toegegeven, in dit park ben ik eigenlijk alleen nog maar geweest als er iets te doen is: een picknick van D'Oranje Giraffen of Retro Jardin. Dat laatste is er trouwens binnenkort weer, op zondag 3 augustus meer bepaald, met uw Mademoiselle als standhouder in de Jardin des Souvenirs. Een prachtig moment om dit pittoreske park (met een bruggetje over een vijver, jawel) te komen checken. Als je van een beetje drukte houdt tenminste. Als dat net niet het geval is, lijkt mij het park op alle andere momenten een goeie bestemming.

3) Polkadots
Het soort winkeltje waarvan er in Brussel naar mijn zin te weinig zijn. Eigenlijk vooral een kinderwinkeltje, maar hoewel er pas sinds een jaar een kind in mijn leven is, is Polkadots toch al de volle tien jaar van zijn bestaan mijn favoriete winkel in Diest. Naast kinderkleren en babyspul vind je hier namelijk ook Petit-Pan-stofjes, een klein maar fijn assortimentje dameskledij en een heleboel cadeau- en ander snuistermateriaal (denk aan schrijfboekjes, pennen, broches, magneetjes, kaartjes, portemonneetjes...). Ben je trouwens op zoek naar een stijlvolle kindernaam: neem je tijd dan eens om de collectie geboortekaartjes achter de toonbank te bestuderen. Niet toevallig blijken zowat alle Polkadots-klanten een goeie smaak te hebben als het neerkomt op de naamgeving van hun nageslacht. Bovendien wordt dit schattige winkeltje uitgebaat door de beminnelijkheid zelve die mij altijd een klein beetje aan Amélie Poulain doet denken.

4) Wannes Raps
Heerlijk eten in een prachtig pand. Echt de moeite. Enige minpunt: niet open in het weekend (wel op vrijdagavond).

5) het Begijnhof
Unesco-werelderfgoed, en terecht. Op een begijnhof is het altijd fijn flaneren (als je tenminste geen naaldhakken draagt of een kinderwagen bij hebt met kleine, harde wieltjes.) In dat van Diest is er bovendien af en toe wel wat te beleven. Elke eerste zondag van de maand is er een boekenmarkt en op vrijdag kan je er vaak naar de films van d'Oranje Giraffen gaan kijken. (Inderdaad, veel van het goede in Diest is te danken aan deze uitzonderlijke diersoort).

6) De Halve Maan en het Webbekoms Broek
Van heinde en verre zakken mensen - vooral jongeren - naar Diest af voor het openluchtzwembad in het provinciaal domein De Halve Maan. Geweldig tof maar op zonnige dagen veel te druk naar onze goesting. Gelukkig is de Halve Maan veel meer dan dat zwembad. Het is een prachtig park met verschillende mooie speeltuintjes, een kinderboerderij, een vijver waarin je - oh nostalgie - kan varen in een bootje in de vorm van een zwaan. Moeten we nog eens doen eigenlijk, nu ik eraan denk. De Halve Maan te klein? Ga dan verder de natuur in, en maak een flinke wandeling door het Webbekoms Broek. Trek stevige schoenen aan of als het weer het vereist zelfs laarzen en wees op je hoede voor Ijslandse paarden en Schotse runderen die hier aan bosbeheer doen. Het is er prachtig. Eigenlijk moet je er in elk seizoen eens geweest zijn. En hoewel ik echt een zomermens ben, is hier de herfst mijn favoriete seizoen.

7) Müller
Oorspronkelijk een sjakossenwinkel (handtassen, rugzakken, boekentassen, reiskoffers...), maar tegenwoordig meer dé winkel in Diest als het op damesmode aankomt. Wow To Go, Skunkfunk, King Louie, Conni Kaminski ... kortom: al die kleren waarvoor je geheid complimentjes krijgt als je ze draagt, je vindt ze hier allemaal onder één dak. Bovendien vind je er ook juwelen van Billy Rose. Een beetje benauwend vol, die winkel, maar ik heb uit goede bron vernomen dat daar verandering in komt. En ja, ik ben bevooroordeeld, want Müller is nu eenmaal de winkel van één van mijn favoriete mensen, maar ik ben toch wel oprecht fan.

8) Ontdek de natuur
Een kneuterige naam, absoluut. Als je de natuur echt graag wil ontdekken kan ik je ten zeerste puntje 6 aanraden. Als je daarentegen rijstmelk, suikervrije koeken, teatree-olie, kersenpittenkussens, yogi-thee, manuca-honing en weleda-smeerseltjes wil ontdekken is deze verrassend grote winkel in de Ketelstraat een aanrader.

9) Turkoase
Een guilty pleasure, al vanuit mijn middelbare schooltijd. Hoewel kebabs van bij Turkoase niet voelen als guilty pleasure. Met veel zorg klaargemaakt, met een massa groentjes. En je kebab ter plaatse opeten is zelfs een aanrader want bij Turkoase is het eigenlijk best gezellig tafelen. Het is er voor een kebabzaak uitzonderlijk sfeervol ingericht. Ik heb het trouwens opgegeven om elders nog kebab te eten (hoewel ik er nog steeds niet helemaal uit ben wat men kebab noemt en wat pitta of shoarma - en ik heb ook het idee dat dat een beetje streekgebonden is), gewoon omdat ik eigenlijk nog maar zelden ergens een kebab at die zo lekker is als in de Demerstraat (of de Demirstraat, naar de uitbater van de Turkoase).

10) Kadulleke
Ronduit jammer dat deze speelgoedwinkel niet pal in het centrum ligt, want hier hebben ze zowat de mooiste etalage die je je kan voorstellen. Met bewegende beren en poppen en zo. I love it.



Reacties

  1. ow, Yes! Deze ga ik opslaan ;) mercccciiii (nog een half jaartje en ik woon daar ook ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 4 augustus is wel een maandag?

      Verwijderen
    2. niet te geloven. Dat doe ik nu altijd. Retro Jardin is op 3 augustus. Wat leuk dat je in Diest komt wonen! En damn, kom net terug van een weekje vakantie en zie dat ik nog steeds je placemats niet heb opgestuurd. Een schande, ik maak het meteen goed.

      Verwijderen
    3. Morgen verschijnen ze online! Ik vind de afwerking van de randen geweldig. Deze methode ga ik onthouden... want ik had geen idee hoe je toile ciree moest afwerken zonder biais!
      ps: ik vind jullie dochter geweldig :)
      ps2: meer Diest-tips altijd welkom, we vonden ondertussen al een huur-huisje

      Verwijderen
    4. Hihi, dat is echt wel een luie-wijvenmethode ... met biais vind ik ook wel heel mooi, maar toch een pak meer werk. Als ik als inwijkeling in Diest zou terechtkomen, zou ik meteen eens gaan kennismaken met d'Oranje Giraffen. Zo leer je in één klap een heleboel fijne Diestenaars kennen die bovendien met hele fijne dingen bezig zijn.

      Verwijderen
    5. en dankjewel voor het lieve complimentje over onze dochter. Ben zelf ook wel fan, maar dat is wel duidelijk denk ik :-)

      Verwijderen
  2. De turkoase is al een half jaar toe, maar in ruil hebben we de Immigrand gekregen! Zeker zo goed, en tenminste bereikbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dat niet tijdelijk, dat turkoase dicht is? Zou wel zonde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie